Model Platonisme: de economische benadering

In een eerder artikel van Maurits v. Falkenreck werd het culturele aspect van Model Platonisme beschreven. De theorie van Hans Albert over Model Platonisme is een zeer interessante theorie om de politiek-correcte samenleving van vandaag de dag beter te begrijpen. Het culturele aspect omschreef Maurits v. Falkenreck zeer treffend in het volgende voorbeeld:

Om een voorbeeld te geven van deze modelredenering van Hans Albert: wat ziet u als u een plaatje ziet van Zwarte Piet? U zal via de Main Stream Media (MSM) en via het onderwijs verteld worden wat u moet zien en dat is: racisme. U wordt binnen dit frame getrokken en als u daarbuiten wilt blijven krijgt u straf en wordt u gelabeld als racist, fascist of erger. Dit is het platonisme-model.

De Sociaal Liberale Zuil heeft dit model omarmd en daarmee alle instituties – en daarmee dus ook de samenleving en de vrije markt – besmet. Onze intuïtie en eigen empirie is niet meer leidend, nee sterker nog een bepaald frame – ongeacht of het nu juist is of niet – wordt aan ons gedicteerd.

Dit geldt zeker niet alleen voor onze cultuur, ook onze economie wordt onderworpen aan het Model Platonisme. Dit maakt dat de theorie van Hans Albert zo scherp is, het geeft namelijk een antwoord op bestaande fenomenen.

In dit artikel duiden wij de (sociaal) economische zijde van het Model Platonisme.

Is VRIJ de oplossing?

Wanneer we denken aan een nieuwe zuil, dan komt daarbij een nieuw politiek ecosysteem kijken. Ons economisch systeem is namelijk ook doordrenkt van politiek-correct gezever, niet langer is winst of vooruitgang het doel. Nee, deugen is het doel! Banken die reclame maken en investeren in politiek-correcte doelen zonder daarbij af te wegen of dit financieel handig is op de lange termijn, want het ‘goede’ frame omarmen is maatschappelijk gezien beter dan een ‘goed’ bedrijf runnen.

Niet langer staan vraag en aanbod centraal maar juist het deugen. Bedrijven veranderen hun verdienmodel om ‘policor’ over te komen. Grote multinationals of banken profiteren van deze nieuwe ‘deug’ lobby. Immers is ons staatsbestel zo verziekt dat er miljarden subsidies naar deze ‘policor’ lobby’s gaan. Denk hierbij aan de ‘Groene’ lobby en de opkomende diversiteitslobby. Steeds meer belastinggeld wordt apart gelegd om bepaalde doelen te halen.

In werkelijkheid zien we dat de grote bedrijven dit geld massaal binnen harken. Maar de kleine bedrijven kunnen niet altijd 100% mee in deze verandering. Zij lopen dus flink wat subsidies mis en belanden tussen wal en schip. Maar ze ‘deugen’ dan tenminste wel!

Niet langer denken bedrijven na wat het beste is voor hun bedrijf, nee ze conformeren naar huidige culturele tendensen – zoals we al eerder zeiden: ‘diversiteit’, ‘vergroening’, ‘verduurzaming’ en ‘inclusiviteit’.

De ‘toekomst’

Voor jonge starters en afstuderende studenten die de banenmarkt willen betreden geldt dit ook. In veel gevallen – dus niet alle, er zijn nog steeds uitzonderingen – zijn kennis of expertise secundair; conformistisch gedrag, ‘policor’ zijn en de ‘deugmentaliteit’ zijn belangrijkere facetten. Een paradigma waarin intersectionalisme en inclusivisme prevaleren zijn de pre’s.

De slavenmentaliteit – of zoals Gasset Ortega zulke mensen noemde: massamensen/horden – staat hierin centraal, weinig mensen omarmen dit intersectioneel progressivisme echt, de meeste accepteren het en deugen mee ‘om maar carriére te kunnen maken’.

Hierbij zien we dus dat de theorie van Model Platonisme een cirkel is, het culturele paradigma raakt verweven met de economie. De economie is niet leidend, bepaalde frames zijn leidend.

Cultureel en economisch zul je worden buitengesloten als je het ‘policor’ gedachtegoed niet omarmt.

Conclusie

De vraag is waarom elke tijd niet alleen zijn ideologie heeft, maar ook nog eens vervalt in dogmatiek en het te lang vasthouden aan een koers die niet alleen door slechts een kleine groep gedragen wordt, maar ook de verkeerde koers is.

Kortom we moeten de burger laten zien in welk systeem wij ons bewegen en wat de systeemfout is: Model Platonisme.

Gepubliceerd door Maurits v. Falkenreck

Creatief en innovatief, gericht op politiek maatschappelijke vraagstukken die ik analyseer en objectiveer om te komen tot zinvolle innovatieve oplossingen. Dit Hegeliaanse proces vertaal ik naar innovatie en filosofie om zo mijn steentje bij te dragen aan de verdere bouw van onze Westerse beschaving.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: